فرهنگستان زبان و ادب فارسی
برگزاری نخستین کارگاه آموزشی زبان فارسی (در جايگاه زبان علم) با عنوان
«کارسوق واژه‌گزینی»
جمعه و شنبه، دوازدهم و سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان (سمپاد) وزارت آموزش‌وپرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نخستین کارسوق واژه‌گزینی را، با شرکت دانش‌آموزان منتخب پایۀ دهم دبیرستان‏های دورۀ دوم پرورش استعدادهای درخشان شهر تهران، برگزار کردند.
    در روز نخست و در مراسم افتتاحیه، پس پیام خوشامدگویی آقایان علی قربانی، رئیس ادارۀ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادارۀ کل آموزش‌وپرورش شهر تهران، و محمدمهدی پورملک، رئیس دبیرستان علامه حلی ۸، مهدی قنواتی، مدیر آموزش پژوهشکدۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در خصوص کارسوق طراحی‌شده و علت انتخاب واژه‌گزینی به‌عنوان محور این کارسوق و سایر فعالیت‏های فرهنگستان سخنرانی کرد.
    در ادامه دکتر رضا گلشن، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، به تشریح کارسوق و ضرورت برگزاری آن پرداخت و با اشاره به حمایت و مشارکت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بر توسعۀ این‌گونه فعالیت‌های آموزشی تأکید و اظهار امیدواری کرد که این فعالیت‌ها علاوه بر آشنا ساختن هرچه بیشتر دانش‏آموزان با اولویت‏های نقشۀ جامع علمی کشور، آنان را به سمت انتخاب این‌گونه رشته‏ها و فعالیت‏ها هدایت کند.
    در بخش پایانی مراسم افتتاحیه، دکتر علی شیوا، نمایندۀ مرکز پرورش استعدادهای درخشان در کارسوق، به شرح فعالیت‏ها و موضوع کارسوق (واژه‌گزینی) پرداخت و اطلاعات اولیه را به شرکت‌کنندگان ارائه کرد.
    دکتر رضا عطاریان، پژوهشگر گروه واژه‌گزینی، در بخش کارگاه تاریخچۀ واژه‌گزینی به تاریخ واژه‌گزینی در جهان و ایران اشاره کرد و سه دورۀ فعالیت‏های فرهنگستان‌ها را، از سال ۱۳۱۴ تاکنون، و ماحصل آن را برای شرکت‌کنندگان شرح داد.
    در ادامه دکتر علا‌ءالدّین طباطبایی، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در کارگاه شیوه‏های واژه‌گزینی، دربارۀ انواع واژه‏های تولیدِ فرهنگستان با استفاده از واج‏های زبان فارسی ایراد سخن کرد.
    شنبه، سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، مصادف با روز دانش‌آموز، در دومین روز کارگاه کارسوق واژه‌گزینی، خانم نسرین پرویزی، معاون گروه واژه‌گزینی فرهنگستاتن، به بیان اصول و ضوابط و مراحل واژه‌گزینی در فرهنگستان پرداخت تا دانش‌آموزان ضمن آشنایی با این اصول و ضوابط، با کاربرگ و روش تکمیل آن آشنا شوند.
    در ادامۀ این کارگاه شرکت‌کنندگان در چهار گروه کاری، با دریافت پنج واژۀ عمومی‌ و تخصصی به زبان انگلیسی، و دریافت کاربرگ و دستور کار، کوشیدند تا خود معادل‌هایی را برای این واژه‌ها بیابند.
    پس از آن دانش‌آموزان با بازدید از کتابخانۀ فرهنگستان و آشنایی با شیوۀ گردآوری و نگهداری کتب و مآخذ و منابع فرهنگ زبان فارسی آشنا شدند. سپس با حضور در شورای واژه‌گزینی گروه ژنتیک (ژن‌شناسی)، ضمن دیدار با استاد هوشنگ مرادی‌کرمانی، عضو پیوستۀ فرهنگستان، و دكتر ژاله آموزگار، عضو وابستۀ فرهنگستان، با نحوۀ تصویب واژه‏ها در شورا آشنا شدند. در ادامه، به پیشنهاد دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای واژه‌گزینی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانش‌آموزان در جلسۀ تصویب چند واژه شرکت و نظرات خود را بیان کردند.
    در آخرین بخش از کارگاه کارسوق، دکتر غلامعلی حداد عادل دربارۀ کلیات واژه‌گزینی در دو بخش سخن گفت. در بخش اول این کارگاه وی به بیان کلیات و اصول واژه‌گزینی اشاره کرد و در بخش دوم، شرکت‌کنندگان سوالات خود را در خصوص واژه‌های جدید مندرج در کتاب‌های درسی طرح کردند.
    در مراسم اختتامیۀ این کارسوق، مهدی قنواتی، مدیر اجرایی کارسوق و مدیر آموزش فرهنگستان، گزارش خود را از مراحل پیشنهاد، آماده‌سازی و برنامه‌ریزی و اجرای کارسوق ارائه و اظهار امیدواری کرد که برگزاری این کارگاه‏ها ادامه و توسعه یابد.
    دیگر سخنران مراسم اختتامیه دکتر فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، بود که ضمن سپاسگزاری از فرهنگستان برای فراهم کردن چنین موقعیتی برای دانش‏آموزان سمپاد، نکاتی را در خصوص زبان و ادب فارسی بیان کرد.
    دکتر غلامعلی حداد عادل، ضمن تأیید و تأکید بر استمرار این حرکت، خواهان فراهم شدن امکان استمرار ارتباط شرکت‌کنندگان از طریق کانال تلگرام ویژه و عضویت افتخاری در فرهنگستان شد.
    در پایان دانش‏آموزان گواهی حضور در این کارسوق را از رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش‌وپرورش دریافت کردند.

تمامی حقوق این وبگاه متعلق به فرهنگستان زبان و ادب فارسی است ©