امروز دوشنبه ՝ 1396/05/30    ■ Mon, Aug 21, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
اعلام اسامی اعضای پیوسته و وابستۀ آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان
آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان اسامی اعضای پیوسته و وابستۀ خود را اعلام کرد. آزمون انتخابی اعضای این آکادمی در تاریخ چهاردهم ژوئیۀ ۲۰۱۷ برگزار شد که بر اساس اطلاعیۀ این آکادمی نتایج آن به شرح زیر اعلام شده است.

نشست مشترک انجمن صنفی ویراستاران با گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه، یازدهم مرداد ماه ۱۳۹۶، نشست مشترکی با حضور اعضای هیئت‌مدیرۀ انجمن صنفی ویراستاران در گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی برگزار شد. در این نشست بر همکاری‌های دوجانبۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن صنفی ویراستاران، در جهت بهره‌گیری اعضای انجمن صنفی از مصوبات فرهنگستان تأکید شد.

نقد و بررسی کتاب «صدسال دگر: دفتری از اشعار منتشرنشدۀ نیما یوشیج»
چهارشنبه، چهارم مردادماه ۱۳۹۶، نشست نقد و بررسی کتاب«صدسال دگر: دفتری از اشعار منتشرنشدۀ نیما یوشیج»، تصحیح دکتر سعید رضوانی و دکتر مهدی علیا‌ئی‌مقدم، با حضور کامیار عابدی، حسن میرعابدینی، مسعود جعفری و سعید رضوانی، در سرای اهل قلم، موسسۀ خانه‌کتاب برگزار شد.

برگزاری دوره‌های واژه‌گزینی برای دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان
به ‌درخواست مرکز آموزش مدارس استعدادهای درخشان و طی نشست‌های مشترک با گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی مقرر شد، با همکاری گروه واژه‌گزینی فرهنگستان، کارگاه‌های آموزشی واژه‌گزینی ویژۀ دانش‌آموزان پایۀ دهم این دسته از مدارس طراحی و اجرا شود. این کارگاه‌ها در چهار قطب کشور و به مدت ۱۶ ساعت به‌صورت نظری و عملی اجرا می‌شود و طی آن ...
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۰۸:۲۲ نسخه قابل چاپ
بیانات مقام معظّم رهبری دربارۀ زبان فارسی
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز سه‌شنبه، نوزدهم آذرماه، در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تبیین اهمیت حیاتی مقولۀ فرهنگ و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمانت اجرای مصوبات این شورا، وظایف نظارتی و هدایتی دستگاه‌ها در مقولۀ فرهنگ، ضرورت برخورد حکیمانه با پدیده‌های فرهنگی، استمرار پیشرفت علمی در دانشگاه‌ها، تدوین مبانی تحول علوم انسانی، و صیانت از زبان زیبای فارسی، نکات مهمی را بیان کردند.
    ایشان در بخشی از سخنان خود که به زبان فارسی اختصاص داشت، فرمودند: من خیلى نگران زبان فارسى‌ام؛ خیلى نگرانم. سال‌ها پیش ما در این زمینه کار کردیم، اقدام کردیم، جمع کردیم کسانى را دور هم بنشینند. من می‌بینم کار درستى در این زمینه انجام نمی‌گیرد و تهاجم به زبان زیاد است. همین‌طور دارند اصطلاحات خارجى [به کار می‌برند]. ننگش می‌کند کسى که فلان تعبیر فرنگى را به کار نبرد و به‌جایش یک تعبیر فارسى یا عربى به کار ببرد؛ ننگشان می‌کند. این خیلى چیز بدى است. این جزو اجزاء فرهنگ عمومى است که باید با این مبارزه کرد. دوستان! زبان فارسى یک روزى از قسطنطنیۀ آن روز، از استانبولِ آن روز، زبان علمى بوده تا شبه‌قارّۀ هند؛ اینکه عرض می‌کنم از روى اطّلاع است. در آستانه، مرکز حکومت عثمانى، زبان رسمى در یک برهۀ طولانى‌اى از زمان، زبان فارسى بوده. در شبه‌قارّۀ هند برجسته‌ترین شخصیت‌ها با زبان فارسى حرف می‌زدند و انگلیس‌ها اوّلى که آمدند شبه‌قارّۀ هند، یکى از کارهایى که کردند این بود که زبان فارسى را متوقّف کنند؛ جلو زبان فارسى را با انواع حیل و مکرهایى که مخصوص انگلیس‌هاست گرفتند. البتّه هنوز هم زبان فارسى آنجا رواج دارد و عاشق دارد؛ کسانى هستند در هند ــ که بنده رفته‌ام دیده‌ام، بعضى‌هایشان اینجا آمدند آن‌ها را دیدیم ــ عاشق زبان فارسى‌اند، امّا ما در کانون زبان فارسى، داریم زبان فارسى را فراموش میکنیم. براى تحکیم آن، براى تعمیق آن، براى گسترش آن، براى جلوگیرى از دخیل‌هاى خارجى هیچ اقدامى نمی‌کنیم. یواش یواش [در] تعبیرات ما یک حرف‌هایى می‌زنند ــ هر روزى هم که می‌گذرد یک چیز جدیدى مى‌آید ــ ما هم نشنفته‌ایم. گاهى مى‌آیند یک کلمه‌اى می‌گویند، بنده می‌گویم معناى آن را نمی‌فهمم ، می‌گویم معناى آن چیست؟ معنا [که‌] می‌کنند تازه ما اطّلاع پیدا می‌کنیم که این کلمه آمده. [این‌] یواش یواش کشانده شده به طبقات و تودۀ مردم؛ این خطرناک است. اسم فارسى را با خطّ لاتین می‌نویسند! چرا؟ چه کسى می‌خواهد از این استفاده کند؟ آن کسى که زبانش فارسى است یا آن کسى که زبانش خارجى است؟ اسم فارسى با حروف لاتین! یا اسم‌هاى فرنگى روى محصولات تولیدشدۀ داخل ایران که براى من عکس‌هایش را و تصویرهایش را فرستادند! خب چه داعیه‌ای داریم ما این کار را بکنیم؟ بله، یک‌وقت شما یک محصول صادراتى دارید، آنجا در کنار زبان فارسى ــ فارسى هم باید باشد البتّه، هرگز نبایستى از روى محصولات ما زبان فارسى برداشته بشود ــ البتّه زبان خارجى هم به آن کشورهایى که خواهد رفت، اگر زبان دیگرى دارند نوشته بشود، اما محصولى در داخل تولید می‌شود، در داخل مصرف می‌شود، چه لزومى دارد؟ روى کیف بچّه‌هاى دبستانى چه لزومى دارد که یک تعبیر فرنگى نوشته بشود؟ روى اسباب‌بازى‌ها همین‌جور. من واقعاً حیرت می‌کنم. این جزو چیزهایى است که شما خیلى درباره‌اش مسئولیت دارید. البتّه من مثال‌هایى در ذهن دارم براى این استعمال زبان فارسى که نمی‌خواهم دیگر حالا آن‌ها را عرض کنم؛ نام شرکت، نام محصول، نام مغازه و از این قبیل، همین‌طور مکرّر تعبیرات فرنگى و به‌خصوص انگلیسى. من از این احساس خطر می‌کنم و لازم است که حضرات و شوراى عالى انقلاب فرهنگى نسبت این مسئله را به‌جد دنبال کنند و دولت به طور جدّى مواجه بشود با این مسئله. حالا معناى مواجهه این نیست که فوراً فردا مثلاً با یک شیوۀ تندى یا شیوۀ خشنى برخورد کنند، [مواجه بشوید] امّا حکمت‌آمیز؛ ببینید چه کار می‌توانید بکنید که جلو این را بگیرید.
 
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی