امروز پنجشنبه ՝ 1396/09/02    ■ Thu, Nov 23, 2017   



  
اندازه نوشته   A | A
آخرین اخبار 
آموزش واژه‌گزینی در رادیو فرهنگ
واژه‌گزینی در حوزه‌های علمی و فنی و هنری اصول و ضوابطی دارد که آشنایی با آن‌ها برای علاقه‌مندان به زبان فارسی جذاب و آموختنی است. ازاین‌رو، به کوشش رادیو فرهنگ، سلسله‌گفتارهای دکتر غلامعلی حداد عادل در درس «کلیات و کارگاه واژه‌گزینی» که در نیم‌سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مقطع کارشناسی ارشد رشتة واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی تدریس شد، ضبط و برا ...

بازدید استادان افغانستانی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی
چهارشنبه، هفدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، هیئتی از کشور افغانستان، متشکل از استادان زبان و ادبیات فارسی و رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور، میهمان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. آقایان دکتر اسدی، رئیس دانشگاه آموزش‌وپرورش کابل؛ دکتر عاکف جهاد، رئیس دانشگاه خصوصی راه سعادت در تخار؛ دکتر طالقانی، رئیس بنیاد نخبگان افغانستان؛ دکتر ی ...

الزام هیئت دولت به رعایت قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی بیگانه»
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب دکتر حسن روحانی، قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» را یادآوری کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه که مربوط به مصوبۀ تیرماه هیئت دولت دربارۀ تعیین تعرفۀ خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی و غیردولتی است، ایراد وارد بر این مصوّبه در به‌کارگ ...

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی زبان فارسی (در جايگاه زبان علم) با عنوان «کارسوق واژه‌گزینی»
جمعه و شنبه، دوازدهم و سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۶، مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان (سمپاد) وزارت آموزش‌وپرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نخستین کارسوق واژه‌گزینی را، با شرکت دانش‌آموزان منتخب پایۀ دهم دبیرستان‏های دورۀ دوم پرورش استعدادهای درخشان شهر تهران، برگزار کردند.
آخرين به روز رسانی ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۱۱:۰۱ نسخه قابل چاپ
دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم
 
چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۵، دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم، با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در دانشگاه اصفهان برگزار شد. این همایش دوروزه به کوشش معاونت پژوهشی و گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان با هدف تحلیل و آسیب‌شناسی و مطالعۀ تطبیقی نظام‌های ارزشیابی علم و فناوری، و ارائۀ الگوهای ارزشیابی مناسب علم در نظام‌های دانشگاهی برپا شد.
    یکی از محورهای همایش با عنوان «نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری، و صنعت و گسترش یا زوال زبان فارسی» به موضوع زبان فارسی اختصاص داشت. در این نشست دکتر مریم دانشگر، نمایندۀ فرهنگستان از گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، بر اساس آمار رسمی، به تشریح وضعیت فعلی پذیرش دانشجو در رشته‌های دانشگاهی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی پرداخت و پیشنهادهایی برای بهبود و بالا بردن سطح پذیرش دانشجویان رشته‌های زبان و ادبیات فارسی ارائه کرد.
    در همایش سنجش و ارزشیابی علم از مجموع ۱۲۰ مقاله،۷۴ مقاله به‌صورت اعلان (پوستر) و سخنرانی ارائه شد و در پایان ۴۳ مقاله پذیرش نهایی شد که در داده‌های پایگاه علوم استنادی جهان اسلام و مجلات دانشگاهی به چاپ خواهد رسید. مقالۀ مشترک دکتر مریم دانشگر، آذین شهریاری‌فرد و سهیلا عابدینی در موضوع «زبان فارسی و چالش پذیرش دانشجو» نیز از جملۀ مقالات برگزیدۀ این همایش بود که به‌زودی چاپ و منتشر خواهد شد. چکیدۀ این مقاله در ادامه آمده است:
    «زبان فارسی، علاوه برآنکه به‌عنوان زبان رسمی مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط میان افراد جامعه به شمار می‌رود، نماد مؤثر هویتی و شأن ایرانیان محسوب می‌شود. به این دلیل تثبیت یا تضعیف زبان فارسی پیوندی مستقیم با قدرت درونی و بیرونی جامعۀ ایرانی دارد. باتوجه به اینکه سرنوشت علمی زبان فارسی تحت تأثیر برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی و حضور برون‌دادهای دانشگاه در بخش‌های مختلف جامعه است این مقاله قصد دارد شیوۀ ارزیابی و انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های مرتبط با زبان فارسی را، با توجه به نمرات پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها در درس زبان فارسی در کنکور سراسری، مورد بررسی قرار دهد. جامعۀ آماری این مطالعه پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری در پنج سال اخیر (سال‌های ۹۰ تا ۹۴)، و داده‌های پژوهش میانگین نمرات درس زبان فارسی و ادبیات فارسی آنان است. نتایج بررسی در وضعیت حاضر نشان می‎‌دهد که نحوۀ پذیرش و انتخاب داوطلبان ورود به رشته‌های مذکور در دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که به تضعیف قدرت زبان فارسی می‌انجامد. برای رفع این عملکرد نادرست پیشنهادهای مرتبط با پذیرش دانشجو در انتهای مقاله آمده است.»
 
تاريخچه   |    اساسنامه   |    دربارۀ وبگاه   |    نشر آثار   |    خبرنامهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی